Malmö

2010-08-29 / 09:59:40

Igår var vi till Malmö över dagen med föreningen "Vi som fölorat barn"....
För er som känner mig sedan innan så är det ingen nyhet att jag älskar Malmö, underbart vacker stad med trevliga människor...Vädret stämde ganska bra överrens med vår sinnestämning, regn ibland och sol ibland....
På ditvägen stannade vi först på ett ställe som jag inte minns vart det ligger och åt frukost på ett litet Cafè i skogen, Lizzies Cafè, där inhandlade jag en sten till graven med en handmålad katt på....
Sen åkte vi vidare till en gård där allt var ekologiskt och organsikt framställt...Lunchen vi fick där var ljuvlig...De hade också en gårdsbutik där man kunde köpa med sig läckerheter hem...Men smakar det så kostar det...Kolla in priset på denna korven som min reskompis Madde köpte, jag hade kul åt denna korv hela vägen hem sedan...På hemvägen när tröttheten satte in började jag tänka på låten "Fönt jag en körv, så hoppe jag i älva". Någon som minns vem som gjorde den låten till en hit?





Jag fick någon fisk (har ingen koll på vilken sort) eftersom jag inte äter kött, hur gott som helst. De andra åt oxbringa...Så vacker dukat, så underbart ställe med möjlighet till rekreation. Synd vi bara stannade där någon timme...



Självklart blev det ett besök vid Västra hamnen, Turning torso och Bo01...Har ju vart där ett antal gånger innan men visste inte att Torson är så hög som 190 meter...svindel....



Öresundsbron är rätt imponerande...



Rogivande för trasiga själar....



Här har Anthony och Leo sprungit tillsammans upp och ner, jagat varandra och skrattat...minnen....



Sist jag var i Malmö med barnen och tog en tripp till Torson köpte vi glass här inne...återigen minnen...



Denna båten var enorm, men det är klart, har man ekonomin att bo i Bo01-området har man nog råd med en båt i denna klass också...



Två nedre kuberna är kontor och två övre är konferenslokaler, men tänk att bo däremellan. Någon sa att det kostade ca 12 000 för en tvåa...Men då kan man ju vara säker på att alla ens gäster alltid hittar till en och man har en utsikt som heter duga...



På hemvägen gjorde vi ett besök i Jakribrog, hade aldrig hört talas om det innan. Går inte att beskriva hur häftigt det var att se det, synd att de inte hade vandrarhem eller liknande där, då hade jag åkt dit med Leo för att bara vara....
Kolla här: http://www.jakri.se/

Madde, tack för ett trevligt sällskap i bussen. Vi lyckades ju hålla humöret uppe ganska bra under omständigheterna...Och tänk att vi var smartast på hela bussen då vi vann frågesportstävlingen...Hade jag aldrig kunnat tro....
Tack VSFB-melemmar för en trevlig tripp...

 

Kommentarer!
Postat av: Marie Å

Det ser ut att ha varit en fin dag. Jag vet ju också att Malmö är en favorit hos dig! Har bara varit i västra hamnen en gång, då var det full storm och vattnet yrde upp över bryggan, sökte skydd på ett mysigt Espresso House minns jag... Skulle gärna åka dit igen en solig dag! Ha en skön söndag fina du, nu ska jag åka och spana efter den prickiga mappen som du hade hemma. Vi hörs, kram kram!!

Kommenterat - 2010-08-29 / 10:33:51  | URL - http://wwww.marieakerblad.blogg.se/
Postat av: Kia

Härligt att du orkar göra saker Maria.Malmö är en vacker stad.Blev glad när du skrev att du köpt en sten med en målad katt på.Precis så gjorde jag i fredags och la den vid Simons grav.Han älskade katter.Det är väl därför vi har 2 nu.Kram till dej och Leo.Kia

Kommenterat - 2010-08-29 / 10:54:20
Postat av: Hannas pappa

Hej Maria,

Bengt Pegefeldt hette Köppabergvisans upphovsman. han hälsade på i vår klass när vi gick i femman...

Lizzies café...Sista bilden på Hanna innan hjärnblödningen 20 juli är tagen där...Vi var där den 17 juli...Bilden finns på bloggen, hon klappar en katt på fotot...Gissa om jag hajade till när jag läste att ni stannade till just där...



Fantastiska foton Maria. Fin dag på alla sätt vad det verkar!

Återigen: Tack för att du skrev om drömmen: Jag behövde något att skratta åt!

"Massmis med"

Niklas

Kommenterat - 2010-08-29 / 11:31:07  | URL - http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Catarina H

Hej Maria. Du ska veta att du finns dagligen i mina tankar. Följer dig här på bloggen. Tycker du är så duktig på att skriva. Fån´t ja en körv heter egentligen Köppäbävisan och han som sjöng hette Bengt Pegefeldt. Även dansbandet Curt Haagers har spelat in låten.

Styrkekarmar till Leo och dig.

Cattis

Kommenterat - 2010-08-29 / 11:53:28
Postat av: susanne

Malmö är en fin stad.

Skönt att du kan åka dit tillsammans med andra som också förlorat en älskade son eller dotter.

Jag vet vad du går igenom och det är inte lätt!

Lider med dig!

kram änglamamman Susanne

Kommenterat - 2010-08-29 / 13:57:43  | URL - http://margitohlsson.blogg.se/
Postat av: gertie

Det verkar som ni haft en bra dag i Malmö. Skönt.

Jag läste igenom hela din blogg en gång för ett tag sedan. Idag har jag gjort det igen. Idag har jag uppfattat fler saker och har läst med nya eller öppnare ögon. Jag känner bland annat igen mig i dina känslor och i hur du mår. I hur viktiga våra medmänniskor är. Saknaden. Hur vi tar oss igenom dag efter dag på olika sätt. Första gången jag läste var allt så främmande o nytt för mig. Jag var livrädd och ville inte vara med om detta. Idag är jag mer öppen för intryck. Till och med sinnesrobönen har du med vid ett inlägg. Det har jag glömt. Men blev förvånad i dag när jag såg den. Den hade jag i mitt inlägg i min blogg för ett par dagar sen.Fortsätt skriva som du gör. Det går rakt in i hjärtat och stannar där. Kramar

Kommenterat - 2010-08-29 / 17:26:32  | URL - http://kittyhansens.blogg.se/
Postat av: Madde(reskompisen)

visst var korven dyr,men också god,fint med korten Maria, alla kramar till dig.

Kommenterat - 2010-08-30 / 10:55:48
Postat av: Alexandra

Så du har varit i mina hemtrakter... Härligt!! :) Kram

Kommenterat - 2010-08-30 / 11:16:26  | URL - http://whattowear.blogg.se/
Postat av: anna-ett barn på jorden, en ängel i himlen

Många fina bilder, det där vridna huset är ju nästans lite exotiskt ^^ som om du varit utomlands igen.

Kommenterat - 2010-08-31 / 17:32:46  | URL - http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: Eva T



Hej Maria !



Lizzies cafe ligger mellan Fastarp och Holm, strax norr om Halmstad. Mina gamla hem trakter.

Ville bara tala om så du hittar dit igen.

Sen när du ändå är i trakterna så kan jag rekommendera Riccardos glass ute på Möllegård bara en bit därifrån ( man genar bara över Tierp ute i bushen) Sveriges bästa glass.

Skicka mail om du vill ha framtida guidning. Stor kram

Kommenterat - 2010-09-01 / 13:12:48
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: